W tandemowym procesie spawalniczym MIG/MAG, czasami określanym jako spawanie dwudrutowe lub z podwójnym drutem, dwa druty są w sposób ciągły przepuszczane przez specjalny palnik spawalniczy i zużywane w celu utworzenia pojedynczego łuku spawalniczego.
W obecnych systemach przewody są elektrycznie odizolowane od siebie w końcówce stykowej. Systemy zwykle składają się z dwóch oddzielnych podajników drutu i dwóch źródeł zasilania, dzięki czemu druty mogą pracować niezależnie.
Jakie są zalety spawania MIG/MAG i gdzie się stosuje takie rozwiązanie?
Takie systemy spawania GMAW z dwoma drutami dopiero niedawno stały się dostępne na rynku, używa się ich od 1996 roku. Proces ten oferuje wysokie szybkości stapiania i prędkości przesuwu ponad dwukrotnie wyższe od konwencjonalnego spawania. Przy większych prędkościach zmniejsza się dopływ ciepła i pojawia się mniej zniekształceń na szwach spawalniczych. Jednak ta technologia może być używana tylko do spawania zmechanizowanego lub zrobotyzowanego ze względu na precyzję wymaganą w pozycjonowaniu nieporęcznego palnika. Dostępność stawów jest również ograniczona ze względu na rozmiar palnika.
Proces tandemowy MIG/MAG znalazł zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym oraz w przemyśle stoczniowym, maszynach budowlanych, pojazdach szynowych i budowie kotłów do spawania stopów aluminium, stali i innych materiałów. Przenoszenie metalu zwarciowego jest wykorzystywane do pracy przy niskim obciążeniu cieplnym i wymagane są umiejętności, aby uniknąć braku stopienia. Aby zminimalizować rozpryski, niezbędna jest dbałość o ustawienie napięcia i indukcyjności w stosunku do prędkości podawania drutu.
Konwencjonalne spawanie MIG/MAG odbywa się przy użyciu źródła prądu o stałym napięciu, które zapewnia stabilny łuk spawalniczy. Więcej informacji na temat spawania znajdziemy na stronie https://rifi-spawalnictwo.pl/. Spawanie MIG/MAG może być obsługiwane na kilka sposobów, w tym pół i w pełni automatyczne, zrobotyzowane. Ta metoda spawania pozwala na szybką produkcję wysokiej jakości spoin, a ze względu na brak zastosowanego topnika nie ma możliwości uwięzienia żużla w metalu spoiny. Jest to niezwykle wszechstronny proces, który można wykorzystać do łączenia różnych metali i stopów.