Bardzo często zdarza się, iż będąc w sklepie spostrzegamy mnóstwo rodzajów pudełek zawierających produkt, którym jesteśmy zainteresowani i stajemy przed dylematem – który wybrać? Mało kto zdecyduje się wówczas na czytanie składu produktu, zdecydowana większość klientów wybierze to opakowanie, które przyciągnie jego wzrok i wyróżni się atrakcyjnością i designem wśród innych. Zwłaszcza jeśli szukamy prezentu, z pewnością wybierzemy ten, który jest najładniej opakowany. Jak wykonać projekt graficzny opakowania tak, by to właśnie po ten produkt sięgnął kupujący?
-
Zalety dobrego opakowania
-
Jak zrobić dobry design?
-
Projekt graficzny opakowania
-
Style opakowań
Zalety dobrego opakowania
Zaprojektowanie i wykonanie takiego opakowania, które przyciągnie wzrok i skusi większość klientów jest niebywale trudną sztuką. Projekt taki jest formą przekazu, który ma dotrzeć do kupującego i zmusić do sięgnięcie po towar, nie tylko w celu zakupu ale również przekazania informacji o produkcie. Projekt graficzny opakowania to nie tylko wygląd, ale również funkcjonalność oraz informacja. Nawet bowiem najlepiej zaprojektowane pudełko może okazać się trudne w produkcji, generując już na początkowym etapie niepotrzebne koszty. Na dobry projekt składa się wiele czynników, a efekt końcowy ma znaczący wpływ na poziom sprzedaży i zainteresowanie klientów, dlatego warto, tworząc nowy produkt, wykorzystać potencjał dobrych firm projektowych.
Jak zrobić dobry design?
Opakowanie, choć efektowne, nie powinno być główną zaletą produktu, ale wyłącznie jego uzupełnieniem, zachętą do wzbudzenia zainteresowania w kliencie. Wzór, zamieszczony na pudełku czy okładce, musi wzbudzać w kupujących emocje, zachęcać do sięgnięcia po produkt, ale nie zdradzać wszystkich jego sekretów. Dobre opakowanie już na pierwszy rzut oka powinno się wyróżniać wśród innych pudełek, zawierających podobne produkty. Może to być na przykład nietypowy kształt, intrygujące wykończenie lub zaskakująca kombinacja kolorów, wyróżniający towar spośród innych.
Projekt graficzny opakowania
Prace nad projektem graficznym opakowania zaczyna się zazwyczaj od określenia przez klienta ilości i rozmiarów wzorów, które będą nanoszone na pudełka. Pomocne jest wówczas stworzenie znaku graficznego, który kojarzony będzie z produktem, oraz grafik dodatkowych, do naniesienia na przykład na firmowe półki na towar. Grafika to nie jedyna rzecz, która powinna znaleźć się na opakowaniu, należy również znaleźć miejsce na niezbędne dodatki – kod kreskowy, skład produktu, niezbędne piktogramy czy kaloryczność. Projekt opakowania powinien również uwzględniać możliwość stworzenia wersji przeznaczonej na obcojęzyczne rynki, jak również wprowadzenie nowej linii produktów, powiązanych tematycznie z całą koncepcją wizualną. Efekt końcowy tych prac można zaobserwować podczas każdorazowej wizyty w sklepie, jak również w szafkach kuchennych w naszych domach.
Style opakowań
W zależności od opakowania produktu można zauważyć różne style, którymi usiłuje przyciągnąć nasz wzrok producent. Niektórzy projektanci decydują się na przekaz minimalistyczny, co jest ciekawym pomysłem zwłaszcza gdy produkt znajduje się w otoczeniu barwnych i przepełnionych szczegółami innych projektów. Jest on pozornie łatwy do wykonania, jednak dobre, minimalistyczne opakowanie to sztuka sama w sobie. Modne są także style vintage, nawiązujące do minionych dziesięcioleci, jak również koncepcje inspirowane kulturą lub regionalizmami. Wiele marek decyduje się na wariacje opakowań, związane z jednym dominującym kolorem lub wzorem, będącym motywem wiodącym producenta i znajdującym się w różnej formie na większości jego produktów. Dobrze zaprojektowane opakowanie może być kluczem do sukcesu, dlatego warto zadbać o jego jakość.