Franczyza to licencja udzielona przez stronę (franczyzodawcę), która jest właścicielem marki osobie fizycznej lub korporacyjnej (franczyzobiorcy), aby mieć dostęp do swojej zastrzeżonej wiedzy biznesowej, procesów, znaków towarowych oraz sprzedawać produkty lub świadczyć usługi pod ich nazwą w ramach danego terytorium.
Inni franczyzobiorcy i jednostki obsługiwane przez firmę nie stanowią zatem konkurencji. Wspólnie z Tobą tworzą markę dominującą na wszystkich rynkach, a także wzmacniają jej znajomość i zaufanie do marki. Inni franczyzobiorcy ponoszą wspólnie odpowiedzialność za jakość, spójność, wygodę oraz inne czynniki, które określają twoją franczyzę i zapewniają powtarzalność działalności dla wszystkich. Zwiększanie wartości marki jest wspólnym obowiązkiem franczyzodawcy i franczyzobiorcy. „Mentalność własności” niszczy powodzenie jednostek franczyzowych i obsługiwanych przez firmę. Pomyśl o tym. Jeśli myślisz, że „kupiłeś” franczyzę, stajesz się „właścicielem” i zaczynasz myśleć i zachowywać się jak właściciel. Będziesz chciał zmienić system ze względu na swoje potrzeby, będziesz się zastanawiać, za co płacisz procent od dochodu i zaczniesz myśleć o innych franczyzobiorcach jako o swoich konkurentach. Z tych i wielu innych powodów nie chcesz myśleć o sobie jako o „niezależnym właścicielu”.
Jako franczyzobiorca posiadasz aktywa swojej firmy, które postanowiłeś zainwestować w czyjąś markę. Jesteś właścicielem aktywów swojej firmy, ale masz licencję na prowadzenie systemu biznesowego innej osoby. Wreszcie, twoje pragnienie zostania franczyzobiorcą musi opierać się na przekonaniu, że możesz odnieść większy sukces, korzystając z cudzej marki i działając zgodnie z ich systemami i metodami, niż gdybyś otworzył swój własny niezależny biznes i konkurował z nim. Chcesz poszukać franczyzodawcy, który buduje system współzależnych franczyzobiorców, którzy są zaangażowani w pozyskiwanie i utrzymywanie klientów, rozwijanie się szybciej niż rynek, rozwijanie się szybciej niż konkurencja, a wszystko to z wysoką marżą. Dlatego tak popularna jest obecnie franczyza. W Polsce z frnczyzy znzne są głównie sieci McDonald’s oraz Żabka.