Bergamotka jest uważana za hybrydę pomarańczy i cytryny. Jej ojczyzną prawdopodobnie są Indie, a do Włoch z Wysp Kanaryjskich sprowadził ją Krzysztof Kolumb. Obecnie jej uprawa najbardziej kojarzona jest z regionem południowej Italii – Kalabrii. To właśnie uprawa bergamotki stanowi aż 90% światowej produkcji. Bergamotka ma charakterystyczny gorzkawy, cierpki smak. Choć w Kalabrii produkuje się z niej dżemy i likiery, to jednak bardziej niż w kuchni docenia się ją w przemyśle perfumeryjnym.
Ta subtelna odmiana owoców cytrusowych znalazła szerokie zastosowanie w aromaterapii, ze względu na swoje właściwości antystresowe, relaksacyjne i antydepresyjne. Otóż zapach bergamotki działa relaksująco, łagodzi wszelkie niepokoje i wpływa na dobre samopoczucie. Ponadto bergamotka wspiera układ hormonalny, ma właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne. Nic więc dziwnego, że znalazła ona zastosowanie w terapiach naturalnych przy leczeniu przeziębienia czy innych infekcji. Zalety bergamotki doceniono także w przemyśle kosmetycznym, gdyż składnik ten znajduje zastosowanie w łagodzeniu stanów zapalnych skóry, łupieżu oraz trądziku – wszystko dzięki temu, że bergamotka połączona z innymi olejkami powoduje wyraźne zmniejszenie łojotoku.
Bergamotka pojawiła się wśród składników perfum już w XVI wieku, m.in. w wodzie toaletowej stworzonej na życzenie księżnej Katarzyny Medycejskiej. Z kolei w XVIII wieku jej nuta pojawiła się w wodzie kolońskiej Eau de Cologne, skomponowanej przez perfumiarza Giovanniego Marię Farinę. O wyjątkowym aromacie bergamotki nie zapomniano do dziś, gdyż charakterystyczną woń jej zielonej skórki można wyczuć w wielu kosmetykach i perfumach.
Zapachu bergamotki nie zabrakło m.in. w kosmetykach znanej włoskiej marki Felce Azzurra, która specjalizuje się w produkcji chemii gospodarczej i kosmetyków. Popularna we Włoszech marka dostępna jest także w Polsce. Dzięki dystrybucji firmy Foodtrade Sp. z o.o. (https://food-trade.pl/) produkty o zapachu bergamotki – żele do mycia ciała, mydła czy dezodoranty – można znaleźć na sklepowych półkach znanych sieciówek, takich jak m.in. Carrefour, Merco, Makro czy Piotr i Paweł.